Allmänna Villkor

  • Dessa Allmänna villkor (Allmänna villkor) gäller för samtliga tjänster som Nova Psykiatri Sverige AB, organisationsnummer 559361-8332, (hädanefter “Bolaget”) tillhandahåller i form av neuropsykiatriska utredningar och i vissa fall även uppföljande psykologisk kontakt/behandling (hädanefter ”Tjänsterna”).

    Tjänsterna är inte till för att användas vid situationer som kräver akut vård. I sådana situationer ska den offentliga vården kontaktas snarast genom att ringa 112 eller omedelbart uppsöka närmaste akutmottagning. Kunden/patienten (hädanefter ”Kunden”) har muntligen eller skriftligen beställt Tjänsterna från Bolaget.

    Överenskommelsen om Kundens köp av Tjänsterna utgör tillsammans med dessa Allmänna villkor avtalet (hädanefter ”Avtalet”) mellan Bolaget och Kunden beträffande Kundens köp av, och Bolagets tillhandahållande av, Tjänsterna. Genom att beställa Tjänsterna anses Kunden ha godtagit dessa Allmänna villkor. Bolaget kan komma att ändra dessa Allmänna villkor från tid till annan. Den senaste versionen skall alltid finnas på Bolagets hemsida. Ändringar i dessa villkor gäller för de Tjänster som påbörjas efter det att en ny version av villkoren lagts ut på̊ hemsidan.

    Dessa Allmänna villkor har antagits av Bolaget för Tjänster inom Bolaget den 15 januari 2024.

  • Tjänsterna består i neuropsykiatriska utredningar och i vissa fall även uppföljande psykologisk kontakt/behandling. Tjänster som tillhandahålls är bland annat psykologisk och medicinsk bedömning, rådgivning samt föräldrastöd. Tjänsterna utgörs primärt av neuropsykiatriska utredningar samt psykologisk behandling av neuropsykiatriska tillstånd. Kunden måste vara minst 18 år för att beställa och nyttja Tjänsterna. Avseende barn och unga under 18 år är det vårdnadshavaren som beställer Tjänsterna för barnets räkning.

  • Tjänsterna beställs genom att Kund vänder sig till Bolaget via exempelvis hemsidan, e-post eller per telefon och därtill genomför en kostnadsfri konsultation med en av Bolaget anställd legitimerad psykolog. Oavsett hur beställning gjorts får Kunden en Bekräftelse från Bolaget. Genom denna Bekräftelse ingås Avtalet mellan Kunden och Bolaget. Kunden kan därvid ångra köpet inom 14 dagar från det att Bekräftelsen skapades i enlighet med rådande lagstiftning. Ångerrätt gäller dock inte för påbörjad utredning enligt vad som anges ovan i avsnitt 2. I de fall en neuropsykiatrisk utredning efter genomfört bedömningssamtal (som är en separat tjänst) avbryts på grund av att kunden uteblir från besök eller av annan orsak utanför Bolagets åtaganden och kontroll debiteras 80 % av fullt belopp för tjänsten.

  • Bolaget ska leverera Tjänsterna i enlighet med var tid gällande lagar och föreskrifter (såsom bland annat hälso- och sjukvårdslagen (2017:30), patientsäkerhetslagen (2010:659), patientdatalagen (2008:355), Socialstyrelsens riktlinjer och policys), vetenskap och beprövad erfarenhet, samt god sed på marknaden. Bolaget har för Tjänsternas tillhandahållande erforderligt utbildad personal med den kompetens och erfarenhet som fordras, såsom legitimerade läkare och legitimerade psykologer. Bolaget har för Tjänsternas utförande erforderliga försäkringar. Bolaget är registrerad vårdgivare hos Inspektionen för Vård och Omsorg.

  • Kunden ansvarar för att vid signifikant försämring av aktuellt- och/eller samtida psykiatriskt tillstånd vända sig till en offentlig vårdinrättning, vårdcentral eller akutmottagning Kunden ansvarar för att lämna korrekta uppgifter både vad avser kunduppgifter och vad avser vårduppgifter. Vidare ansvarar Kunden för att hålla uppgifterna korrekta och uppdaterade under den tid Tjänsterna tillhandahålls.

  • Bolaget är personuppgiftsansvarig för personuppgifter som behandlas i samband med förfrågningar och Tjänsterna. Bolaget hanterar personuppgifter i enlighet med Dataskyddsförordningen (GDPR), Patientdatalagen, samt den av Bolaget författade personuppgiftspolicy.

  • Svensk rätt tillämpas på dessa Allmänna villkor samt Avtalet i övrigt. Vid tvist med anledning av Avtalet kan Kund vända sig till Allmänna reklamationsnämnden. I övrigt ska tvist avgöras av allmän domstol med Stockholms tingsrätt som första instans. För synpunkter på vården kan Kund också vända sig till patientnämnden i aktuell region eller till Inspektionen för vård och omsorg (IVO).

  • Bolaget ansvarar inte för att Kund lämnar felaktiga uppgifter eller inte håller uppgifter uppdaterade och korrekta, såväl vad avser information om Kunden, som vad avser hälso- och vårdinformation. Bolaget baserar sina utlåtanden och råd på de uppgifter som Kunden lämnar, den information som framkommer vid undersökningar och utredningar, samt de prover som tagits. Bolaget ansvar för korrekta utlåtanden. Råd och eventuell fortsatt psykologisk behandling utförd av Bolaget förutsätter bland annat att de uppgifter som lämnas av Kunden överensstämmer med verkligheten och är riktiga. Bolaget ansvarar inte för tekniska fel, störningar i eller tillgänglighet till elektroniska och digitala funktioner/instrument som eventuellt används. Inte heller för förlust av data, eller indirekt skada.

    Såvitt inte annat följer av tvingande lag är Bolaget inte skyldig att utge någon ersättning för skada som vållas till följd av fel eller försummelse eller avtalsbrott från Bolaget sida. Skulle sådan skyldighet ändå föreligga till följd av vid var tid rådande lagstiftning är Bolagets ansvar begränsat till ett belopp som motsvarar den ersättningen Kunden erlagt för Tjänsterna, såvida inte annat följer av tvingande lag. Bolaget är inte skyldigt att utge viten.

  • Om Bolaget förhindras fullgöra sina åtaganden enligt Avtalet på grund av omständigheter som part inte kunnat råda över, såsom väderkatastrof, arbetskonflikt (inklusive strejk och lock-out), pandemi, eldsvåda, ändrade myndighetsbestämmelser, samt fel eller försening i tjänster från underleverantörer på grund av sådana omständigheter, ska detta medföra befrielsegrund som medför befrielse från att tillhandahålla Tjänst i enlighet med Avtalet, samt befrielse från skadestånd och andra påföljder.